• Skæve tænder kan vi rette med Invisalign eller Inman Aligner, ring til vores tandlæger i dag

Undgå at skære tænder med en bideskinne

Har du oplevet at vågne med ubehag eller smerter i kæbeled og -muskulatur? Så kan det være at du skærer tænder i søvne. Hos Hvidovre Tandklinik har vi stor erfaring med at behandle tandskæren eller tandpres (også kaldet bruksisme). Vores omsorgsfulde personale står klar til at hjælpe dig med at passe godt på dit tandsæt.

Ring 36 75 12 23 og få en tid

Behandling med bideskinne hos disse omsorgsfulde tandlæger til en fair pris, hvidovre tandlæge er altid parat

Hvad vil det sige at skære tænder?

At skære tænder er, når man gnider eller presser tænderne mod hinanden uden at have mad i munden. Mange er slet ikke klar over at de gør det, da det ofte sker i søvne eller i anspændte situationer i de vågne timer, hvor tænderne presses sammen og der spændes i kæben. Derfor bliver mange først opmærksom på problemet, når de begynder at få tand- eller kæbeproblemer. Hvis det er tilfældet, kan du trygt ringe til tandlægerne hos Hvidovre Tandklinik eller benytte kontaktformularen her på siden. Vi er klar til at hjælpe dig og vil ved et ordinært tandeftersyn diagnosticere problemet og finde frem til hvilken behandling, der passer bedst til dig.

Hvorfor skærer man tænder?

Det vides ikke med sikkerhed, hvorfor nogle personer skærer tænder, men man mener at dårlig søvn, stressede perioder og andre faktorer såsom koffein, medicin og nikotin kan være medvirkende til tænderskæren. Derudover kan tændernes fysiske bid, kombineret med tyggemusklernes bevægelse, skabe en uoverensstemmelse, der medfører det store tryk, de fysiske bevægelser og den karakteristiske lyd af at skære tænder.
En ubehandlet tandskæren kan gøre tænderne skæve og i slemme tilfælde give omfattende skader på tandsættet. I værste fald, kan kan tænderne slides helt ned så tandhalsene blottes og det vil være nødvendigt med en større og omkostningstung rekonstruktion. Det er derfor vigtigt med regelmæssige og forebyggende tandlægebesøg, så tandlægen eller tandplejeren kan nå at opdage eventuelle skader på tænderne og finde frem til årsag og behandling.

Du kan også bestille tid til en tandregulering. Ring på 36 75 12 23 eller send os en mail på [email protected].

Smertefri behandling med bideskinne

Beskyttelse mod tænderskæren og tandslid kan opnås ved brug af en bideskinne. En bideskinne er en plastskinne, som du kan bruge når du sover. Bideskinnen virker ved at aflaste kæbe- og tyggemusklerne og dermed mindske sammenbiddet mellem tænderne. Den stopper altså ikke tænderskæren, men den forhindrer yderligere slitage på tænderne og hjælper kæbemusklerne til at slappe af. Bideskinnen fremstilles ud fra et tandaftryk af dine tænder, så den passer præcis til dit tandbid. Skinnen vil derfor være smertefri at bruge og vil efter tilvænning være behagelig at have på. Skulle du, mod forventning, have ubehag eller gener ved skinnen, vil den nemt kunne blive tilpasset yderligere.

Hård eller blød bideskinne?

Der findes både hårde og bløde bideskinner. Hos Hvidovre Tandklinik anbefaler vi oftest en hård bideskinne, da den er mere holdbar og effektiv end en blød bideskinne. En hård bideskinne laves i akryl og beskytter tænderne effektivt mod hårde sammenbid og samtidig  aflaste kæbemusklerne effektivt. Du vil dermed slappe mere af i tyggemusklerne og dine tænder slides ikke i samme grad. Denne type bideskinne beskytter tænderne maksimalt når du sover. Med en blød bideskinne, er det stadig muligt at tygge hårdt sammen og den vil dermed ikke mindske kæbe- og muskelsmerter i samme grad.

Ring mig op vedr. bideskinne

Fornuftige priser på bideskinner: Tilpasset dit tandsæt

Bideskinner kommer i forskellige prisklasser og med stor forskel i kvaliteten. Der findes billige bideskinner, der kan købes på forskellige hjemmesider og på apoteket. En billig bideskinne er dog ikke støbt og lavet til netop dine tænder, men er en universal løsning hvor størrelsen desværre ikke passer til alle. En bideskinne, der ikke er lavet til dit tandsæt, kan i værste fald resultere i ændringer i tandstilling og bidfunktionsproblemer, som altså ikke vil afhjælpe tandskæring men derimod forværre dine tandproblemer.

Vi anbefaler at du får lavet en bideskinne, der passer perfekt til dine tænder. Ved en konsultation vurderer vi din situation og finder frem til hvilken løsning, der passer til dit behov. Hvidovre Tandklinik tilbyder altid fornuftige priser med fuld gennemsigtighed.

Bideskinne hos Hvidovre Tandklinik: Nær Valby, Rødovre, Vanløse og København

Hvidovre Tandklinik er placeret i hjertet af Hvidovre på Hvidovrevej, 1 min. gang fra Hvidovre Torv, og 5 min. gang fra Hvidovre Station. Bus 132 holder lige ved døren.

Med bil kan du parkere gratis på Hvidovrevej, ellers kan du få et parkeringskort til at parkere inde i gården, hvis din behandling tager mere end en time.

Vores dygtige behandlere er klar til at hjælpe og rådgive dig. Har du brug for en akut tandlægetid, er du også altid velkommen til at kontakte os på 3675 1223.

Vi ser frem til dit besøg hos Hvidovre Tandklinik.

Hvidovre Tandklinik kan udfører Invisalign behandling til en fair pris

TANDLÆGERNE DER UDFØRER BEHANDLING MED BIDESKINNE ER MEDLEM AF