Hvidovre-Tandklinik-holder-øje-med-dine-risikotænder

Hvad er en risikotand? Og har du en vi skal holde øje med?

Hvis du hører ordet “risikotænder” hos tandlægen og ikke ved hvad dette indebærer, så får du her en hjælpende forklaring her på siden. På Hvidovre Tandklinik holder vi ekstra godt øje med risikotænder.

Hvad er risikotænder?

Risikotænder er tænder, som har stor risiko for at knække. En tand defineres som risikotand, hvis den har et af nedenstående problemer:

• En rodbehandlet tand, der indeholder mere end 50 % fyldning.
  • En rodbehandlet tand bør ofte krones, fordi der er risiko for, at tanden flækker. Hvis den flækker, medfører det, at tanden bliver en dårligere tand og i bedste fald vanskeligere at lave. I værste fald kan tanden gå helt tabt, og blive en manglende tand. Det er næsten altid dyrere, hvis man venter, og prognosen bliver naturligvis dårligere.

Hos Hvidovre Tandklinik anbefaler vi vores patienter at holde øje med eventuelle symptomer fra disse ‘risikotænder’. På den måde kan vi forhåbentlig komme mulige problemer i forkøbet.

Typisk har risikotænder behov for at få lavet en krone på, da de er så svækkede, at de let kan skades på en måde, så de mistes. Det er derfor vi anbefaler at få ordnet dine risikotænder, inden de knækker!

Du kan også gøre brug af omsorgsfuld tandregulering via Invisalign til en lav pris. Vi glæder os til at hjælpe dig af med dine skæve tænder og give dig smilet tilbage.

Kontakt Hvidovre Tandklinik for en konsultation. Det gør du ved at ringe på telefon +45 3675 1223 eller sende en e-mail på [email protected].

Risikotænder kan være en tand med revner i tandbenet

Tanden skal laves for at forhindre videreudvikling af krakeleringen. Ofte viser en krakelering sig ved, at tænderne gør ondt, når der tygges sammen. Man skal kunne tygge med alle tænder. Hvis man afventer behandling, vil tanden flække, og den efterfølgende behandling bliver ofte dobbelt så kostbar, da det indebærer en rodbehandling med evt. stiftopbygning og senere en krone.

Kontakt Hvidovre Tandklinik for en konsultation. Vi glæder os til, at du kommer på besøg hos de søde og dygtige tandlæger i Hvidovre. Book en tid på telefon +45 3675 1223, på e-mail [email protected], eller via kontaktformularen.

Risikotænder kan være en tand, som er meget plomberet (mere end 75 % fyldning)

Det er ikke nogen rar oplevelse, når det meste af tanden knækker. Tanden bør laves, mens der stadig er lidt resttand at sætte kronen fast på. Hvis man venter og de sidste 25 % knækker, skal tanden rodbehandles og have lavet stift, inden kronen kan laves. Igen en ekstra udgift.
Hvis der mistes en tand, vil nabotænderne begynde at flytte sig, og tanden i modsatte kæbe vil vokse udad. Det kan give følgeskader i muskulaturen og hovedpine.

Bestil tid hos os hos Hvidovre Tandklinik på 36 75 12 23, på e-mail [email protected], eller via kontaktformularen.

Hvidovre Tandklinik holder øje med dine risikotænder
Kvinde som smiler med risikotænder i munden
Scanningsbillede af en risikotand. Hvidovre Tandklinik holder øje med dine risikotænder